III koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Giewartów 2020

III koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Giewartów 2020

III koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Giewartów 2020

Dzisiaj, podczas III koncertu naszego Festiwalu, usłyszeliśmy wspaniałą grę na organach włoskiego mistrza Ennio Cominetti. W części kameralnej wystąpiła Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa. W ostatnim utworze, wraz z Orkiestrą, wystąpił organista i kompozytor Maciej Zakrzewski. A oto program naszego koncertu:

 

Ennio Cominetti (Włochy) – organy

1.Vincenzo Petrali (1830-1889):

– Sonata per la Comunione

– Andante per l’Elevazione

2.Antonio Ascenso (1850-1938) – Concerto festivo

3.Manuskrypt Klarysek ze Starego Sącza ( XVIII w.) – Dwie arie C-dur

4.Pietro Alessandro Yon (1886-1943) – Humoresque “L’organo primitivo”

5.Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Archanioł Boży

6.Marco Enrico Bossi (1861-1925) – Ave Maria, op.104 n.2

7.Oreste Ravanello (1871-1938) – Corale-Fantasia

 

Orkiestra Kameralna Progress; Maciej Zakrzewski – organy; Szymon Morus- dyrygent

1.Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Eine Kleine Nachtmusik KV 525 cz.I

2. Antonio Vivaldi (1678-1741) – Koncert g-moll na ork. smyczkową RV 156

3. Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Aria z III Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068

4. Max Reger (1873-1916) – Lyrishes Andante

5. Maciej Zakrzewski – „Metamorfozy” na organy i orkiestrę smyczkową . Utwór dedykowany Parafii w Giewartowie/prawykonanie

  

Ennio Cominetti – włoski organista, kompozytor, dyrygent chóralny i orkiestrowy. Występował jako solista i dyrygent na ponad dwóch tysiącach koncertów w najważniejszych katedrach i najbardziej znanych teatrach na całym świecie, m.in. w: Katedrze św. Pawła w Londynie, Katedrze Notre Dame w Paryżu, Pałacu Charlottenburg, Kościele Pamięci Cesarza Wilhelma oraz Katedrze w Berlinie, Katedrach w Tallinnie i Warszawie, Filharmonii w Petersburgu, Kościele św. Tomasza w Nowym Jorku, Katedrze w Indianapolis, Katedrze św. Filipa w Atlancie, King’s Chapel w Bostonie, Albert Busch Hall/Harvard-Boston, Katedrze św. Marii i na Uniwersytecie Berkeley w San Francisco, Katedrze w Guadalajara, Mormon University, Protestant Christian Church w Jerozolimie, Bazylice Matki Boskiej Afrykańskiej w Algierze. Brał udział w niezliczonych festiwalach odbywających się w Europie, Ameryce Północnej i Południowej. Jest propagatorem organowej muzyki sakralnej. Promuje festiwale i wystawy w niewielkich miejscowościach, bogatych w historyczne instrumenty. Nagrał wiele płyt, napisał artykuły dla włoskich i europejskich magazynów muzycznych, prowadził wykłady, kursy mistrzowskie, przewodniczył jury konkursów organowych. Jest założycielem i dyrygentem orkiestry Orchestra Cameristica Lombarda oraz zespołów wokalnych Soli Deo Gloria i Coro Accademico Lombardo. Ich repertuar jest szeroki, obejmuje od utworów operowych, operetkowych, muzyki kameralnej i symfonicznej, przez madrygały, motety, oratoria, po muzykę nowoczesną. Ennio Cominetti komponuje utwory organowe, instrumentalne i chóralne. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozycji na organy w Magadino (Szwajcaria, 1982). Jego kompozycje są transmitowane przez Rai Radio 3 i Bayerische Rundfunk. W 2015 niemieckie radio Hr2 Hessen poświęciło Cominettiemu cały program. Jego dzieła są regularnie publikowane przez włoskie i niemieckie firmy, takie jak m.in. Berlin Chormusik, Musica Rinata – Berlin, Bérben, Carrara, Curci, Eco, EurArte, Intra’s, Sinfonica. Spośród jego publikacji wymienić należy: Marco Enrico Bossi i Marco Enrico Bossi, the organist and the composer (druga edycja zaktualizowana), Note d’organo (notatki na temat organów sporządzone w celu poznania tego złożonego i fascynującego instrumentu), Guide to the listening and interpretation of Das Wohltemperierte Klavier of Johann Sebastian Bach, The adventure of the Infinite Harmony, The Organ in Italy, chronicles of a thousand years old History. W 2013, z okazji obchodów Jubileuszu 200. rocznicy urodzin Giuseppe Verdiego, Cominetti napisał dzieło będące adaptacją opery Verdiego – The Traviata in a sitting room. Nagrał również płytę CD Va’pensiero, sull’ali dorate – Verdi Organ Works i napisał, wraz z Clara Bertella, książkę I Verdi am telling you about myself. Cominetti opublikował także następujące książki: Music on the table: the recipes of the great Italian musicians (2015), Ah, what a beautiful life, guide to the pleasures of the table and to the places of the great Rossini (2018), Gioacchino Rossini, the genius joker (2019), Leonardo and the music (2019). Po objęciu stanowiska profesora organów i chorału gregoriańskiego w Conservatorio of Trapani, zrezygnował z prowadzenia Wydziału Muzyki Sakralnej w Arts Academy w Rzymie, gdzie przez kilka lat prowadził także mistrzowskie kursy organowe, a część jego studentów została uznanymi organistami, zwycięzcami konkursów na całym świecie. Obecnie jest ekspertem – konsultentem ds. historii i interpretacji muzyki włoskiej na kilku europejskich uniwersytetach.

Orkiestra Kameralna Progress to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kulturalnego w regionie.

Maciej Zakrzewski – organista, kompozytor, improwizator. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr Hanny Dys. Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha.Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Akademii  Morskiej w Gdyni, Chórem Cantus oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/ oraz „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną.Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. W latach 2012- 2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Członek zespołu kameralnego „Mystic Ensamble”. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego”w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Irlandia, Niemcy, Austria, Litwa, Łotwa, Szwecja).

Foto     Eryk Kostrzewa