IV koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Giewartów 2020

IV koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Giewartów 2020

IV koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej Giewartów 2020

Podczas IV koncertu naszego VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Błogosławić Mnie będą wszystkie narody” spotkaliśmy się z naszymi dyrektorami artystycznymi – prof. Renatą Marzec i prof. Radosławem Marcem – tym razem w roli wykonawców. Ze względu na chorobę nie mógł niestety przybyć i wystąpić zapowiadany tenor Piotr Kusiewicz. Podczas tego konceru zaszczyciła nas swoją obecnością również pani prof. Elżbieta Wtorkowska – Rektor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, która swoim honorowym patronatem objęła nasz Festiwal.

W programie usłyszeliśmy:

DUET CELLORGANIC: Renata Marzec –wiolonczela oraz Radosław Marzec – organy

  1. Johann Sebastian Bach – Preludium z II Suity na wiolonczelę solo, d-moll, BWV 1008 (wiolonczela solo)
  2. Isaac Albéniz (1860-1909) – Asturias na wiolonczelę solo (opr. Renata Marzec
  3. Pierre Attaingnant (1494–1552) (organy solo)
  • Saint Roch, basse dance
  • Branle gay de Poitou
  • L’espoir que Jay
  • Tourdion
  1. Francisco Correa de Arauxo (1584–1654) – Susana -Facultad organica, no 61 (organy solo)
  2. Francois Couperin (1668-1733) – 5 Pieces en Concert (opr. na wiolonczelę i organy):
  • Prelude,
  • Siciliene,
  • La Tromba,
  • La Plainte,
  • Air de Diable
  1. Friedrich Gernsheim (1839-1916) – Elohenu, (wiolonczela, organy)
  2. Albert Kellermann (1863-1927) – Hebräische Melodie (wiolonczela, organy)
  3. Joseph Sulzer (1850-1926) – Sarabande op.8, cello and organ (wiolonczela, organy)
  4. Johann Sebastian Bach (1685-1750):
  • Fuga G – dur, BWV 577
  • Fuga c – moll, BWV 575
  • Fuga g-moll, BWV 578

Radosław Marzec (AM Bydgoszcz)– organy . Urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue”. W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf. Był stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Strickera. W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych. W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”. W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Obecnie jest profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje w kraju i za granicą solo,  a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką Prof. Renatą Marzec.

Renata Marzec (AM Bydgoszcz)wiolonczelistka, Profesor doktor habilitowany. Pracuje w  Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest absolwentką tej uczelni w klasie prof. Romana Sucheckiego i pracę zawodową od ponad 30  lat wiąże ze swoją Alma Mater, wychowując grono kilkudziesięciu absolwentów (solistów i kameralistów). Od wielu lat jako solistka i kameralistka koncertuje z mężem organistą, prof. Radosławem Marcem współtworząc duet Cellorganic. Repertuar tego duetu propaguje oryginalne dzieła tworzone na ten skład autorstwa takich mistrzów IX I XX wieku jak F.Liszt. J.Jongen, M.Dupre oraz dzieła twórców dawnych epok. Duet prezentuje również własne opracowania muzycznych arcydzieł różnych epok. Aktywność ta obejmuje Międzynarodowe Festiwale Muzyczne organizowane na terenie całej Polski oraz za granicą. Wymienić należy m.in. Reggio Emilia, Momo, Modena (Włochy), Antibes (Francja), Medina de Pomar, Oňa, Gernika (Hiszpania), Mexico City, Yanhuitlan (Meksyk), Vamberk, Upice (Czechy), Koksijde (Belgia), Bratysława (Słowacja).  W sierpniu 2016r. nakładem wytwórni Soliton ukazała się płyta duetu Cellorganic pt. Borrowed Sounds, na której Renata Marzec z towarzyszeniem Radosława Marca (organy) dokonała światowej premiery fonograficznej utworów w autorskich transkrypcjach na wiolonczelę solo oraz utworów na wiolonczelę i organy. Z tej okazji odbyły się prestiżowe tournée w Hiszpanii i Meksyku.  Od 2014 roku Renata Marzec jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Markowicach i Giewartowie. W ramach festiwali utworzyła Marzec Music Crew – zespoły kameralne o różnorodnej obsadzie, promując wykonawstwo w niekonwencjonalnych obsadach we własnych transkrypcjach (np.M. Ravel-Bolero –na 10 wiolonczel).  Oprócz pracy artystycznej i popularyzatorskiej Renata Marzec prowadzi również warsztaty muzyczne dla młodych instrumentalistów i Master Class w Polsce i za granicą. Uczestniczy w pracach Jury konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest konsultantem i jurorem przesłuchań z ramienia Centrum Edukacji Artystycznej.  W latach 1999-2002 i 2008-2012 pełniła funkcję prodziekana oraz dziekana (2002- 2008 i 2012-2016) Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Za swoją działalność artystyczną otrzymała wiele nagród i odznaczeń.

Foto: Eryk Kostrzewa