I koncert VIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej
19 września w naszej Parafii rozpoczął się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Błogosławić Mnie będą wszystkie narody”, którego honorowymi patronami są: prof. Elżbieta Wtorkowska (Rektor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy), Marek Woźniak (Marszałek Województwa Wielkopolskiego), Jacek Bartkowiak (Starosta Powiatu Słupeckiego) oraz Mateusz Wojciechowski (Wójt Gminy Ostrowite). Współorganizatorami Festiwalu w tym roku są: Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Powiat Słupecki i Gmina Ostrowite.
Podczas I inauguracyjnego koncertu usłyszeliśmy prof. Piotra Rojka z Wrocławia i zespół „Ensemble del Passato” z Poznania, a podczas części organowej Katarzyna Rybicka czytała fragmenty encykliki organowej „Laudato Si” papieża Franciszka.
Mecenasem koncertu była Fundacja Zakłady Kórnickie.
Program koncertu:
Piotr Rojek –organy
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata in d BWV 565
- Dawna Polska Muzyka Organowa – Tabulatura z Lublina /wybór/
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Chorał: Christum wir sollen loben schon BWV 611
- Moritz Brosig (1815-1887) – Praeludium C-dur op. 58 nr 4
- Moritz Brosig (1815-1887) – Postludium f-moll op. 58, nr 3
- Piotr Rojek (*1975) – Improwizacje
Ensemble del Passato:
Anna Budzyńska – sopran, Henryk Kasperczak – chitarrone, Maciej Kończak – gitara renesansowa i barokowa
- Benedetto Ferrari (1603 – 1681) – Queste pungenti spine
- Orazio del’Arpa (1594 – 1641) – Ninna Nanna al Bambino Gesù
- Tarquinio Merula (1590/1595 – 1665) – Canzonetta spirituale sopra alla nanna – Hor ch’e tempo
- Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – Jubilet tota civitas SV 286
Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej oraz Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy.
Ensemble del Passato– artystów połączyła pasja do muzyki dawnej i rozmiłowanie w subtelnym brzmieniu głosu, lutni i gitar. Łączą poszukiwania różnorodnych kolorów i nastrojów z intensywną ekspresją, dynamiką i energetyką tworzonych programów. Samodzielne aranżowanie utworów umożliwia im sprawne poruszanie się w szerokim repertuarze – od dzieł renesansowych, przez barokowe i klasyczne, aż do romantycznych. Muzyczna wyobraźnia sprawia, że równie swobodnie czują się w dziełach włoskich, angielskich, niemieckich czy francuskich, co w dziełach rodzimych kompozytorów. Programy przygotowują pieczołowicie i prowadzą swoich słuchaczy zgodnie z przemyślaną narracją. Ich koncerty są zawsze muzyczną przygodą na najwyższym artystycznym poziomie.
W skład zespołu wchodzą:
Anna Budzyńska – sopran jest wszechstronną, aktywną śpiewaczką, specjalizująca się w wykonawstwie muzyki dawnej, współczesnej i szeroko pojętej kameralistyce.
Z wykształcenia prawnik, absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej, doktorantka macierzystej uczelni, swoje umiejętności doskonali na kursach m.in. z Cecilią Bartoli, Silvaną Bazzoni, Teresą Żylis – Gara, Elizabeth Vidal, Jadwigą Rappé, Evą Blahovą, Heleną Łazarską oraz Anną Radziejewską – pozostaje pod opieką wokalną Jolanty Żmurko występuje na prestiżowych festiwalach, a także wykonuje recitale w kraju i za granicą solistka Teatru Muzycznego w Poznaniu. Założycielka i solistka zespołów barokowych Ensemble Toccante, Ensemble del Passato oraz Respiro d’Arte. Współpracuje z kompozytorami będąc prawykonawcą ich dzieł. Stypendystka Marszałka Wielkopolski w dziedzinie kultury. Prezes Fundacji Świat Możliwości, twórca EDGE Music Studio, aktywny organizator życia kulturalnego. Dyrektor Artystyczny festiwalu Na Gotyckim Szlaku w Polsce Zachodniej oraz cyklu Klasyka w Plenerze w Mosinie.
Henryk Kasperczak – lutnia, teorba, chitarrone, gitara romantyczna. Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni ToyohikoSatoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Adiunkt w Akademii Muzycznej w Poznaniu, na stałe współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Polską Operą Królewską oraz Stowarzyszeniem Dramma Per Musica będąc członkiem orkiestr i składów Basso Continuo. Autor książki Lutnia renesansowa dawniej i dziś. Synteza stylów, form i środków wykonawczych w twórczości ToyohikoSatoh. Aktywnie działa wśród młodzieży współtworząc Festiwal Lutniowy Najkrótsza noc Wojciecha Długoraja w Gostyniu i Międzynarodowy Festiwal Kultury Dawnej w Malborku. Przewodniczący jury i współorganizator Konkursu Muzyki Dawnej dla młodzieży w Malborku. Współorganizator i akompaniator na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej Canticum Gaudium w Poznaniu. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej; w formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym; współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim.
Maciej Kończak – lutnia, teorba, gitara renesansowa i barokowa. Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J .Paderewskiego w Poznaniu w klasie lutni dr Henryka Kasperczaka oraz w klasie gitary prof. Jerzego Nalepki i dr Bartłomieja Marusika. Aktywny muzyk grający wirtuozowskie recitale i realizujący basso continuo w czołowych zespołach muzyki dawnej m. in.: Goldberg Baroque Ensemble, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Cappella Virdi Montana czy Capella Del Sacro Monte, której album został wydany w 2017 roku przez firmę DUX. Nagrywał audycje dla Polskiego Radia, a w 2018 roku ukazały się dwie płyty z jego udziałem – solowy fonogram Baroque Lute Recital oraz Vivaldissimo (Krzysztof Meisinger&PolishBaROCK). Jest również animatorem działań związanych z krzewieniem kultury dawnej w swoim rodzinnym Gostyniu, będąc dyrektorem festiwalu Najkrótsza noc Wojciecha Długoraja. Pobierał lekcje u takich wirtuozów jak: Judicael Perroy, Zoran Dukić, Jens Wagner, Alexis Mazurakis, Jacob Lindberg, Paolo Cheric. Jego uczniowie są laureatami licznych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych.
Foto: Eryk Kostrzewa