X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej – II koncert
Program koncertu:
Radosław Marzec – organy (Polska)
- Francisco Correa de Arauxo (1584–1654)
– Tiento de primero tono (LXII, Facultad Organica, 1626)
- Bernardo Storace (XVII wiek)
– Follia
- Tabulatura Jana z Lublina (ok. 1540)
– Radem temu
– Słuszna jest rzecz
– Wesół
– Żałość i radość
– Dziwny sposób
– Jeszcze Marczynye
- Antonio Valente (XVI wiek)
– Lo Ballo dell’ Intorcia
– Bascia Flaminga
- Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Praeludium et Fuga in C, BWV
Zespół Ex Tempore: ks. Mariusz Klimek – kantor, Paweł Głowiński – organy, Maciej Afanasjew – skrzypce elektryczne, Tomasz Klepczyński – klarnet (Polska)
- Bogurodzica (XIII/XIV wiek) – kantor / improwizacje
- Anonymus (XIV wiek) Introitus „Puer Natus” Chorał na Boże Narodzenie – kantor / improwizacje
- Gradułał „Christus Factus Est” na Niedzielę Palmową – kantor/improwizacje
- Sekwencja Wielkanocna „Victimae Paschali Laudes” (XI wiek) – kantor/improwizacje
- Improwizacje na wybrany przez publiczność temat
Radosław Marzec – urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue”.
W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf.
Był stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Stricker. W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych. W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”. W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Oprócz tego nagrał również dwie płyty z solową muzyką organową w Chojnicach oraz w Gau-Bischofsheim w Niemczech.
Obecnie jest profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje w kraju i za granicą solo, a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką prof. Renatą Marzec.
Mariusz Klimek w 1998 roku ukończył studia muzykologiczne w Akademii Teologii Katolickiej, a w 2001 roku zwieńczył je doktoratem na USW w Warszawie. W 1998 roku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy ukończył Studia Podyplomowe w zakresie Emisji Głosu i Chórmistrzostwa. W latach 1993-2000 śpiewał jako kantor w Warszawskim Zespole Chorałowym. Od 2000 roku jest wykładowcą Muzyki Kościelnej w Wyższym Seminarium Duchownym w Toruniu, a od 2001 na toruńskim UMK. Wieloletni Dyrektor Diecezjalnego Studium Organistowskiego Diecezji Toruńskiej, Przewodniczący Komisji ds. Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej Toruńskiej. Piastuje również funkcję Kantora Katedralnego Diecezji Toruńskiej. Jest dyrektorem naczelnym Świętojańskiego Festiwalu Organowego w Toruniu. Od 2000 roku był dyrygentem Chóru Wydziału Teologii UMK Tibi Domine oraz Scholi Gregoriańskiej Alumnów WSD w Toruniu. Współpracuje jako dyrygent z Toruńską Orkiestrą Kameralną oraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Specjalizuje się w wykonawstwie chorału gregoriańskiego wykonując go w zarówno podczas uroczystych liturgii Mszy Świętych jak i podczas koncertów chętnie łącząc go z improwizacjami na organy solo lub organy w połączeniu z innymi instrumentami.
Paweł Głowiński– toruński organizator życia muzycznego, organista, dyrygent, kompozytor, dyrektor artystyczny festiwali muzycznych. Wykształcenie muzyczne zdobywał w toruńskiej szkole muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego, w klasie fortepianu, a następnie w klasie organów, którą to klasę ukończył z wyróżnieniem. Swoje pasje rozwijał w chórze wydziału teologii UMK pod kierownictwem ks. dr Mariusza Klimka. W roku 2005 ukończył Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej, uzyskując dyplom organisty. W 2010 roku stworzył i do tej pory prowadzi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis, promujący w szczególności dawną i współczesną muzykę sakralną. Zasłynął jako propagator chorału gregoriańskiego, prowadząc scholę gregoriańską, a także biorąc udział jako dyrygent w dużych, międzynarodowych projektach muzycznych. Od 2017 roku jest dyrektorem artystycznym jednego z najstarszych i największych w Polsce festiwali muzyki organowej – Świętojańskiego Festiwalu Organowego, który swoim zasięgiem obejmuje dwa województwa i aż cztery diecezje. Od 2020 roku Paweł Głowiński jest kierownikiem artystycznym niemieckiej agencji muzycznej Neumann-Wolff Media realizując na europejską skalę wielkie, muzyczne projekty. Jest założycielem i dyrektorem agencji muzycznej Kultura Żyje, która zajmuje się organizacją koncertów w Polsce i za granicą.
Maciej Afanasjew – skrzypek i kompozytor. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec jazzowych oraz kompozycji i aranżacji. Był stypendystą Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu oraz New York Jazz Academy. Doktorant w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie skrzypiec prof. Pawła Radzińskiego. Występował w większości krajów Europy, USA i Chinach grając m.in. na: EFG London Jazz Festival 2014. Występy z udziałem Macieja Afanasjewa były transmitowane przez TVP 2. Wraz z big-bandem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy zdobył drugą nagrodę na XVII Big Band Festiwal w Nowym Tomyślu. Jest laureatem 1. i 2. nagrody na Konkursie Kompozytorskim w Poznaniu organizowanym przez Polski Związek Chórów i Orkiestr Macierz. W 2013 z zespołem Kanaan zdobył pierwsze miejsce oraz nagrodę publiczności na III Festiwalu Chrześcijańskie Granie. Wykłada na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Maciej Afanasjew jest autorem „Pasaży jazzowych na skrzypce” oraz „Quo Vadis” (transkrypcje utworów Zbigniewa Seiferta) wydanych przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Tomasz Klepczyński – klarnecista, saksofonista, aranżer i kompozytor. W swoim dorobku posiada dwa dyplomy magisterskie, z zakresu muzyki poważnej (z wyróżnieniem) w klasie prof. Bogdana Ocieszaka oraz dr Andrzeja Wojciechowskiego i rozrywkowej (z wynikiem bardzo dobrym) w klasie dr Macieja Sikały, oba w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Jako instrumentalista wyróżnia się wysokim kunsztem gry na instrumentach oraz elastycznością względem różnorodnych stylistyk muzycznych. W ostatnich latach brał udział w nagraniach wielu projektów orkiestrowych oraz rozrywkowych: „Maciej Sikała Septet: Live in Klub Żak”, „Kamiszczi”, „Symphonic Theater of Dreams”, „Explorations – Concerto for keyboard and orchestra”, „Vivaldi Metal Project”, „Polish Polka Orchestra”, Leszek Kułakowski “Love Songs” oraz EP „Common Tones”. Ponadto, jako wykonawca brał udział w kilku festiwalach jazzowych: Jazz Jantar, Jazz nad Odrą, Molo Sopot Jazz Festiwal, Złota Tarka w Iławie, Gdańskie Dni Klarnetu. Jako klarnecista klasyczny jest stale zapraszany do orkiestr na terenie Trójmiasta.