X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej – IV koncert
Program koncertu:
Giovannimaria Perrucci – organy (Włochy)
- Domenico Scarlatti (1685-1757)
– Sonata D-dur, a-moll, C-Dur
- Manuskrypt sióstr Klarysek ze Starego Sącza (XVIII wiek)
– Dwie arie C-dur
- Giaochino Rossini (1772 – 1868)
– Consumazione ze ‘Stabat Mater’
- Filippo Capocci (1840– 1911)
– In memoriam
- Vincenzo Petrali (1830 – 1889)
– Adagio per l’Elevazione Es-dur
– Versetto in Re per il Gloria
Zespół Tubicinatores Gedanenses: Paweł Hulisz – baroque trumpet, Piotr Kowalkowski – baroque trumpet, Emil Miszk – baroque trumpet, Filip Pysz – baroque trumpet, Paweł Szewczyk – timpani, tamburo militare, gran casa, tambourine, timsha (Polska)
- Girolamo Fantini (1600-1675)
– L’Imperiale
- Anonymus
– (Jasna Góra XVI wiek) – Intrada
- Anonymus
– Tabulatura vietoris saeculi XVII wiek – oprac. Paweł Hulisz – Nr 313, Nr 317, Nr 319 Z cleho srdcze swego, Nr 320 Rano stawagice welicy y maly.
- Anonymus
– Fanfary wg marszów weselnych z Wielkopolski z XVIII wieku
- Emil Miszk (*1990) /Paweł Hulisz (*1975)
– Songs of trumpets, Song of improvisation, Song of rhythms
- Jacob van Eyck (1590-1657)
– Der Fluyten Lust-Hof:“Questa dolce Sirena” oprac. Paweł Hulisz
- Nicholas Herman (1480-1562)
– Gdańska Tabulatura – Lobt Gott, ihr Christen alle gleich, oprac. Paweł Hulisz
- Anonymus /Gdańska Tabulatura
– Surrexit Christus hodie, oprac. Paweł Hulisz
- Andre Danican Philidor (1726-1795)
– Canon Du Carrousel
- Johannes Ernst Altenburg (1726-1801)
– Morgensegen
- Krzysztof Werner ( XVI-XVII wiek)
– Pieśń Weselna z XVII wieku
Giovannimaria Perrucci -ukończył studia w zakresie organów, klawesynu, kompozycji i dyrygentury chóralnej na Akademii im „Gioachino Rossini” w Pesaro, gdzie brał również udział w warsztatach Filologia muzyczna organizowana przez „Rossini Opera Festival”.Kontynuował studia we Francji u Xaviera Darasse w Conservatoire National Superieur w Lyon (organy) oraz u Jana-Willema Jansena w Conservatoire National de Region w Tuluzie(klawesyn), którą ukończył z „Première Prix”. Jako solista i członek czołowych zespołów Giovannimaria Perrucci często pojawia się na festiwalach iw salach koncertowych całej Europy, Chin i Japonii. Dokonał nagrań radiowych i płyt CD wydanych przez TACTUS (Bolonia). Ostatnio wydana została muzyka organowa Francesco Basili (1767-1850) dla UT ORPHEUS w Bolonii. Członek założyciel AMO (Associazione Organistica Marchigiana), które zajmuje się konserwacją, badaniem i restauracją zabytkowych organów. Koordynował Inwentarz Zabytków organów w regionie Marche, a obecnie jest szefem „Marche & Organi”, regionalnej sieci organów. Opublikował teksty o zabytkowych organach swojego regionu dla „Istituto dell’Organo storico italiano” w Rzymie. Wykłada w „Liceo Musicale” w Pesaro (teoria, analiza, kompozycja) oraz w „Istituto Diocesano di Musica sacra” w Fano (organy). Jest pomysłodawcą i organizatorem festiwali organowych w swoim regionie.
Paweł Hulisz – trębacz, aranżer, kompozytor, doktor sztuk muzycznych. Absolwent gdańskiej i bydgoskiej akademii muzycznej. Na stałe współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni. W latach 2009 – 2019 był pierwszym trębaczem Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej w Olsztynie. Wykonuje muzykę barokową i klasyczną na instrumencie historycznym. Jest pomysłodawcą i założycielem zespołu Tubicinatores Gedanenses, z którym koncertuje na wieżach kościołów i ratuszy, kontynuując starą gdańską praktykę grania z wież (Turmmusik). Dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Gdańska, zespół zrealizował dotychczas dwie płyty autorskie. Jest organizatorem festiwalu „Muzyka z gdańskich wież”. Zajmuje się opracowywaniem i rekonstrukcją starodruków muzycznych z XVII i XVIII wieku, znajdujących się w bibliotece PAN w Gdańsku, zbiorów biblioteki Hosianum w Olsztynie, a także zbiorów Biblioteki Diecezjalnej im. Biskupa Jana Bernarda Szlagi w Pelplinie. Powołał do życia zespół Capella Warmiensis Restituta prezentujący odrestaurowane muzykalia warmińskie, rozpoczynając serią wydawniczą Musica Warmiesis dla wytwórni DUX. Jest kompozytorem Hejnału wykonywanego od 2017 roku na rozpoczęcie i zakończenie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku, a także Hejnału skomponowanego w 2020 roku dla festiwalu Bydgoska Scena Barokowa. W dorobku artystycznym ma około 60 nagrań płytowych, jako muzyk sesyjny, kameralista i solista.
Piotr Kowalkowski –absolwent gdańskiej AM w klasie trąbki prof. Szymona Pawłowskiego (2003 r.). Ukończył również Podyplomowe Studium Muzyki Dawnej, a następnie Akademię Muzyczną w Bydgoszczy (2014 r.), a w 2015 roku PSW Zarządzania w Gdańsku na kierunku „Zarządzanie Oświatą”. Jest półfinalistą Konkursu Trębaczy w Kaliszu w 2002 roku. Swoje umiejętności w grze na trąbce poszerzał na wielu warsztatach metodycznych i interpretacyjnych u znakomitych mistrzów gry: Matthias Höefs i Uwe Koller – trębacze- soliści zespołu „German Brass”, Max Sommerhalder – profesor trąbki Hochschule für Musik Detmold, Urban Agnas – profesor trąbki Hochschule für Köln, Gabor Boldoczki (Węgry), Grzegorz Leczkowski, Igor Cecocho z AM we Wrocławiu i w Łodzi, Sławomir Cichor z AM w Łodzi, Tomasz Gluska i Michał Tyrański z AM w Bydgoszczy, Roman Gryń z AM w Poznaniu i wielu innych. Artystycznie spełniał się jako kameralista w kwintecie dętym „Hevelius Brass” oraz w zespole specjalizującym się w wykonywaniu muzyki dawnej „Tubicinatores Gedanenses”. Współpracuje również z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi: Teatr Muzyczny w Gdyni, Cappella Gedanensis, Filharmonia w Olsztynie, Słupsku i w Toruniu, Orkiestra Barokowa Collegium Musicum w Warszawie, Wrocławska Orkiestra Barokowa i inne. Jako muzyk orkiestrowy brał udział w nagraniu płyty z zespołem „Lady Pank” – symfonicznie (platynowa płyta) oraz z zespołem „Coma” – symfonicznie. Brał udział w nagraniu płyty z piosenkami dla dzieci „Po cichutku”, jak również zagrał w etiudzie Marcina Bortkiewicza (muzyka Marek Czerniewicz) pt. „Cisza” i w filmie „Tajemnice ekonomii Kopernika” w reżyserii Michała Juszczakiewicza. Z korpusem trąbek naturalnych „Tubicinatores Gedanenses” dokonał nagrania dwóch płyt autorskich z muzyką barokową. W 2006 roku rozpoczął pracę jako nauczyciel klasy trąbki w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Janiny Garści w Tczewie. Od 1 września 2017 roku objął stanowisko dyrektora Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Janiny Garści w Tczewie, które piastuje do dnia dzisiejszego.
Emil Miszk – trębacz, propagator muzyki improwizowanej. Miłośnik szerokiej perspektywy i długiego dystansu. Patrzy na rzeczy pod różnym kątem. Prowadzi bogate życie koncertowe i świetnie odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność́ do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch. Współtwórca niezależnego wydawnictwa Alpaka Records. PESH, BLED, Tomaszy Chyła Quintet czy kwartet trąbek historycznych Tubicinatores Gedanenses to tylko niektóre z zespołów, w które jest zaangażowany. Lider zespołu Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym w roku 2019 zdobył najbardziej prestiżową̨ nagrodę̨ środowiska muzycznego w Polsce – nagrodę̨ FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate!”.
Filip Pysz – urodzony w Lublinie w roku 1997. Naukę gry na trąbce rozpoczął w wieku 13 lat
w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie w klasie mgr Roberta Mrówczyńskiego. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich i warsztatach, u Profesorów takich jak: Pierre Badel, Steve Leisring, Paul Archibald, Vladimir Pushkarev, Nicolas Thompson, Uwe Koller i wielu innych. Od 2016 roku współpracował z orkiestrami takimi jak: Filharmonia Lubelska, Sinfonietta Cracovia, Polska Opera Królewska, Brandenburg Concerto Berlin, Música Florea, {oh!} Orkiestra historyczna, Altberg Ensemble, Goldberg Ensemble i wieloma innymi. Skończył studia w klasie trąbki naturalnej dr hab. Tomasza Ślusarczyka na krakowskiej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego, w której potem został zatrudniony i współpracę tę kontynuuje do dnia dzisiejszego. Przez cały okres swojej działalności dokonał wielu nagrań i koncertów w kraju i poza jego granicami. Jest czynnym i ambitnym muzykiem, najbardziej ceni sobie współpracę i grę zespołową, przede wszystkim interesuje się wykonawstwem muzyki dawnej. Na stałe związany jest z Teatrem Muzycznym w Lublinie.
Paweł Szewczyk – absolwent wydziału instrumentalnego gdańskiej akademii muzycznej, studiował również wibrafon na wydziale jazzowym akademii muzycznej w Bydgoszczy. Współpracuje z wieloma solistami i zespołami polskiej sceny muzycznej oraz orkiestrami teatralnymi, kameralnymi i symfonicznymi. Od roku 2010 koncertuje z legendą polskiego big beatu Bernardem Dornowskim (Czerwone Gitary). Wykonuje również muzykę barokową i klasyczną na instrumentach historycznych oraz angażuje się w działalność pedagogiczną, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami.