XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej – III koncert (6/10/2024)
III koncert
Duo Cellorganic: Renata Marzec – wiolonczela, Radosław Marzec – organy
- Fray Christobal de San Jeronimo (Manuscrito de Monasterio San Lorenzo el Real de El Escorial, s. XVII)
– Obra de 5o Tono de todos juegos, org. solo
- Ryszard Sielicki (1916-2005)
– Serenada Orientale – vc.solo
- Francisco Correa de Arauxo (1584–1654)
– Tiento de primero tono LXII, org. solo
- Georg Philipp Telemann (1681-1767)
– Sonata D TWV 41:D6 na wiolonczelę i basso continuo: I. Lento, II. Allegro, III. Largo, IV. Allegro
- Bela Bartok (1881-1945)
– Dansuri populare romanesti (vc./org. transkrypcja Renata i Radosław Marzec)
– Joc cu bata
– Braul
– Per loc
– Baciumeme
– Poagra Romanesca
– Maruntel
- Johann Sebastian Bach (1685-1750)
–Toccata et Fuga d-moll, BWV 565, org. solo
Renata Marzec– wiolonczelistka, Profesor tytularny, doktor habilitowany. Pracuje w Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest absolwentką tej uczelni w klasie prof. Romana Sucheckiego i pracę zawodową od ponad 30 lat wiąże ze swoją Alma Mater, wychowując grono kilkudziesięciu absolwentów (solistów i kameralistów). Od wielu lat jako solistka i kameralistka koncertuje z mężem organistą, prof. Radosławem Marcem współtworząc duet Cellorganic. Aktywność ta obejmuje Międzynarodowe Festiwale Muzyczne organizowane na terenie całej Polski oraz za granicą. Wymienić należy m.in. tournée: Reggio Emilia, Momo, Modena, Osnago, Lecce, (Włochy), Antibes (Francja), Medina de Pomar, Oňa, Gernika, Frias ,Igualada, (Hiszpania), Mexico City, Yanhuitlan (Meksyk), Vamberk, Upice (Czechy), Koksijde (Belgia), Bratysława, Nitra (Słowacja). W sierpniu 2016r. nakładem wytwórni Soliton ukazała się płyta duetu Cellorganic pt. Borrowed Sounds, na której Renata Marzec z towarzyszeniem Radosława Marca (organy) dokonała światowej premiery fonograficznej utworów w autorskich transkrypcjach na wiolonczelę solo oraz utworów na wiolonczelę i organy. Z tej okazji odbyły się prestiżowe tournée w Hiszpanii i Meksyku. Współpracowała z wybitnymi instrumentalistami: Dymitrem Sitkowieckim, Jadwigą Kaliszewską, Pawłem Radzińskim, Lechem Bałabanem, Bolesławem Siarkiewiczem, Marcinem Sikorskim, Bartłomiejem Weznerem. Od 2014 roku Renata Marzec jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giewartowie. W ramach festiwalu utworzyła Marzec Music Crew – zespół kameralny o różnorodnej obsadzie, promując wykonawstwo w klasycznych i niekonwencjonalnych obsadach instrumentalnych we własnych transkrypcjach (np. M. Ravel-Bolero –na 10 wiolonczel). Oprócz pracy artystycznej i popularyzatorskiej prowadzi również warsztaty muzyczne dla młodych instrumentalistów i Master Class w Polsce i za granicą. Uczestniczy w pracach Jury konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest krajowym konsultantem i jurorem przesłuchań z ramienia Centrum Edukacji Artystycznej. W latach 1999-2002 i 2008-2012 pełniła funkcję prodziekana oraz dziekana (2002- 2008 i 2012-2016) Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Za swoją działalność artystyczną otrzymała wiele państwowych nagród i odznaczeń .
Radosław Marzec – urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue”. W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf. Był stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Stricker. W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych. W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”. W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Oprócz tego nagrał również dwie płyty z solową muzyką organową w Chojnicach oraz w Gau-Bischofsheim w Niemczech. Obecnie jest profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje w kraju i za granicą solo, a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką Prof. Renatą Marzec.